Watervallen en de doorreis naar Ayutthaya

11 november 2018 - Sukhothai, Thailand

Woensdag 7-11-2018
Vandaag staat er iets inspannend op het progamma, in het nationale natuur park( á la de hoge Veluwe) hier in de buurt(65km) zijn de arwan waterfalls, deze watervallen bestaan uit 7 verdiepingen.
Uit recensies gelezen dat vanaf plateau 5 het kruip door sluip door wordt over rotsen en bomen enz.
Veel mensen stoppen dan ook bij plateau 5, maar wij willen voor plateau 7 gaan.
Via via gehoord dat je met het openbaar vervoer, de bus dus,hier naar toe kunt gaan.
Met de tuk tuk naar het bus station, om half 8 s’ochtends. Men verwees ons naar een bus toe die naar de water vallen ging.
De bus, denk dat deze 60 jaar oud was helemaal verbouwd was tot een party bus, zeg maar de bus uit de muziek clip “we are going to Ibiza” van de Venga Boys.
Joekels van geluid boxen, en de hele bus in vrolijke kleuren gespoten. Zie foto’s
Bus kaartjes gekocht, lach niet, 50 bath(€ 0,13 cent) p.p. We houden aan deze vakantie geld over hahaha.
Dat word gezellig om 8 uur s’ochtend, omdat we op tijd waren hadden wij een bankje, op een gegeven ogenblik ook het hele gangpad vol, heel langzaam kwam de bus opgang, de afstand was maar 65 km, we hebben er 1,5 uur overgedaan, maar we hebben vakantie.
Aangekomen bij het park, entree kaartjes gekocht en lopen maar.
Tot niveau 3 schitterende paden, mooi aangelegd, je kunt overal zwemmen.
Tot deze hoogte kom je ook overal Apen tegen( voor de Brabantse lezers een N’un aaaap)
En Het werd ook al flink warm in de bossen, en het vele water wat naar beneden donderde was het ook nog erg benauwd, wat resulterende in ZWETEN !!!! man,niet normaal, ik heb Conny nog nooit zien zweten maar die dag heb ik het gezien bij haar.
Verder naar boven lopende worden de paden smaller, niet meer aangelegd, over wortels van bomen heen stappen je kent het wel. Maar de plateaus t/m niveau 5 wordt het wel al mooier, je ziet ook overal lekker mensen zwemmen in mooie watervallen.
Volgens mij deden ze het gewoon om af te koelen, maar wij waren ook al helemaal drijf nat en hadden het warm maar wij wilden zwemmen op plateau 7, dus verder lopen.
De verhalen uit de recensies klopten als een bus, we hebben ons in allerlei bochten moeten wringen, over rotsen moeten klimmen, door modder poelen moeten lopen, je glijd alle kanten uit en soms best wel gevaarlijk.
Voor oudere mensen of slecht ter been zijn of die hart problemen hebben is dit geen park.
Aangekomen op plateau 7, wat mooi, en dus een verfrissende duik nemen in het koude helderde water.
Met een enorme waterval op de achtergrond kon je vooraan in een poel lekker afkoelen, en bijkomen van de hitte.
Ik wist het wel, toch schrok ik van de vissen die aan je voeten en benen gingen eten. In Nederland betaal je hiervoor, hier was het inclusief.
Conny heeft zich laten verwennen door de vissen en ik ben op onderzoek gegaan tot hoever ik kon gaan om de onder de grote stortdouche van Arwan waterfalls te gaan staan, maar dit was lekker en verfrissend.
Het was zeker de moeite waard, alle moeite die we ervoor hebben moeten doen om dit te bereiken.
Om er te komen is één, maar terug naar beneden is twee, ook dit is goed gegaan.
Weer met de bus terug naar hotel en bij het zwembad nog wat gerelaxt.
En s’avonds uit eten geweest, en weer Thais.... we doen niet anders, een tentje op straat, het zag er niet uit, maar mama die kookte erg goed.
Morgenvroeg worden we opgehaald door een taxi die ons naar de volgende stop zal brengen, Ayutthaya. Here we come.

Donderdag 8-11-2018
Vandaag lekker makkelijk reizen, we hadden eerder al een deal gemaakt met een plaatselijk taxi bedrijf die ons naar Ayutthaya zou brengen.
Keurig op tijd was de beste man er, moet zeggen, alle afspraken die wij gemaakt hebben met de Thaise mensen komen ze keurig na.
Na een rit van 3 uur kwamen we in Ayutthaya aan, ons hotel was een erg traditioneel Thais hotel, helemaal in deze stijl. Erg mooi.
S’middags zijn we de stad in gegaan op de fiets, om de boel nog even te gaan verkennen, die fietsen daar is nog wel een verhaal apart, allemaal erg klein natuurlijk, lekke banden, roestige kettingen, het piept en het kraakt, los zittende zadels enz.
Ayutthaya is een tempel en een oud koningshuisvestings stad geweest, rond de 13 en 14 eeuw. Hier een beetje bij langs gefietst, ik geloofde het wel.
Omdat we maar een beetje aan het rond aan fietsen waren, waren we de weg een beetje kwijt(zeg maar gewoon verdwaald) met een plattegronds overzicht erbij en in het Thais de straat namen erbij schoot het niet echt op.
Maar eindelijk weer in het hotel, moe en op tijd naar bed.

Vrijdag 9-11-2018
Vandaag naar het oude zomer en feest verblijf van de koning van Thailand, dan praten we over de periode 13/14 eeuw.
Niet meer op de fiets natuurlijk, daar waren we even klaar mee.
Via het hotel een tuk tuk geregeld die ons eerst naar het trein station zou brengen om te kijken hoe laat de trein zou vertrekken naar onze volgende stop; sukhothai, direct treinkaartjes gekocht dan is dit alvast geregeld.
Toen heeft onze “toni” de tuk tuk chauffeur ons naar het koninklijke paleis gebracht, nou ja, wat er van over is gebleven.
Groot en indrukwekkend was het, en wat ze rond deze periode al konden bouwen, in schaal hadden ze een maquette nagebouwd en dan zie je pas goed hoe impossant het toen was.
We waren na 1,5 uur er wel klaar mee, wat gaan we doen, we hebben onze “toni” gebeld en heeft ons naar de andere kant v/d stad gebracht waar een enorme shopping mall stond.
Eerst maar eens geluncht; een pizza, voor ons tweeën, maar dat was nog te veel, na 2 punten zat ik helemaal vol. Dit was de eerste keer na mijn operatie dat ik een pizza heb gegeten, je raak er erg snel vol van.
Voor Thaise begrippen was het hier allemaal erg luxe en duur, als voorbeeld: parfum, de merken die wij in Nederland kennen zijn hier 2x zo duur.
De bovenverdieping was alleen maar mobiele telefoons en dito accessoires, ik had nog nooit zo veel bij elkaar gezien.
Leuke dingen gezien die wij in Nederland niet kennen, bijvoorbeeld; kippenvoetjes + nagels(dus geen kippepoten)er nog aan in currysaus. Of zakjes met drinken en ijsblokjes erin in een soort transparante boterham zakjes.
Onze “toni” weer gebeld en hij heeft ons weer teruggebracht naar het hotel, want morgenvroeg vroeg gaan we verder reizen naar Sukhothai. Een treinreis van 5 uur.

1. Nettie:
    12 november 2018
    Hé vakantiegangers,
    Super van jullie om toch naar plateau 7 te klimmen, maar pas wel op, jullie zijn ook geen 50 meer!!! hahaha
    Heerlijk om weer jullie verslag te lezen, ga zo door!!!
    Ik kijk weer uit naar het volgende verslag.

Liefs van ons uit het natte Nederland XXX