De laatste week in Thailand

1 december 2018 - Amsterdam Airport Schiphol, Nederland

Maandag 19-11-18                                                                                               We gaan vandaag direct van start in Chiang Rai, met het bezoeken van een paar hele mooi dingen, we zijn hier maar 2 dagen, dus gas erop.     Op onze vorig resort hadden we nederlanders ontmoet, hun waren hier al eens eerder geweest en vertelde dat ze hier een privé gids hadden ingehuurd om hier de omgeving en de bijzondere plekjes te ontdekken. De beste man, zijn naam was Little Hero( hoe verzin je het) hadden we via Facebook benaderd en zou ons om 8.30uur ophalen.       We zijn direct naar naar de witte tempel gegaan, een toeristische trekpleister, voor er busladingen vol met mensen zouden komen konden we dit geweldige bouwwerk aanschouwen. Hoe zou ik het moeten uitleggen wat het is, het is een spier witte tempel, met veel sier ornamenten en beplakt met stukjes glas/spiegel, in de zon schitterend om te zien. Dit alles 80 jaar geleden gebouwd om hun boeddha te eeren. De beste man die met dit bouwwerk is begonnen heeft met geld van de plaatselijke bevolking de bouw gestart, subsidie vanuit de gemeente was geen geld voor, maar de man was slim, en naast de giften van de bevolking was er nog een bron van inkomsten om de bouw te financieren, de mensen konden een amulet kopen voor 30 baht (80 cent) en daar hun naam op schrijven en in de geluks boom ophangen en dit zou hun geluk en rijkdom brengen( het is maar waar je in geloofd) Door de jaren heen zijn er miljoenen van die dingen verkocht, en nog steeds, dus kassa... Maar ondertussen werd de tempel erg mooi, eerlijk is eerlijk, dit gebouw stond ook op onze to do list voor Thailand. Zie foto's                                                                       Zo'n 25 jaar geleden ontdekt het toerisme deze plek en krijgt nu nog meer aandacht.                                                                                           Hierna rijden we door naar the black house, een museum, kunst, en history locatie maar alles in zwart, het hoofdgebouw is heel indrukwekkend door de groote en door de kleur zwart.                 Binnen staan veel/alles dus, handgemaakte interieur, van buffel en krokodillen huiden tot en met tafel en stoelen van buffelhoorns. Moeilijk uit te leggen, dit moet je eigenlijk zien. Op het landgoed staan nog meer kleinere huizen, ieder heeft zijn eigen  verhaal te vertellen met z'n eigen interieur, nu ik dit zo vertel hebben deze huizen een beetje een Japanse style.                                                                                   We rijden hierna naar de longnecks, zeg maar; vrouwen met die ringen om hun nek, misschien wel ooit iets van gehoord. Leuk om te zien maar nu niet om te zeggen wauw.....honderd stalletjes met veel van hetzelfde wat ze zelf maken, mannen zie je niet, die zijn op het land aan het werk. Onze gids vertelde ook, over 10 jaar is dit voorbij, de jeugd wil dit helemaal niet meer, en dan sterft de traditie uit.                   Grappige is, het is hier allemaal nog erg primitief, wonen nog in bamboe hutten enz, maar hebben allemaal een mobiele telefoon, ook de oma's 😂                                                                                                   Even een weetje, door die ringen om hun nek krijgen ze eigenlijk geen langere nek, meisjes vanaf hun 6e jaar krijgen de koperen ringen om hun nek, en om de 5 jaar krijgen ze er een ring bij, een rituele iets.  Maar door die ringen wordt de spier naar beneden geduwt en dit groeit dan zo mee doorde jaren heen, dan lijkt het net als of ze een lange nek hebben. Educatief hé 🤔                                                          Na een lekkere koude baby ananas opgegeten te hebben gaan we verder, onze ananassen in Nederland zijn eigenlijk veel te groot, dit komt omdat ze te veel water krijgen tijdens groei proces( want wij nederlanders willen groot,veul en goedkoop)en daarom zijn ze hier veel lekkerder, in dit soort landen.                                                               We gaan nu naar een thee plantage, zoals veel theeplantages in Thailand zijn de eigenaren Chinees, alles strak aangelegd, ziet erg mooi uit, het lijkt een beetje op een wijn plantage. Na wat informatie en een thee proeverij eindelijk de lunch, een Thais buffet, is een keer wat anders dan een Chinees buffet.                                                                   We gaan nu een stukje rijden, richting de gouden driehoek (golden triangle) hier komen 3 landen bij elkaar, Thailand, Laos en Myamar.       Opzich niet heel spannend natuurlijk, in de jaren 60 is hier heel veel opium versleept, hier word het wel bekende, na een behandeling, heroïne van gemaakt, dus dit was de ideale plek om via de hier lopende rivier die uit China komt de grens over te gaan.                       Deze regio heeft in deze periode de jaren 60&70 veel te lijden gehad, naast dat hier volop oorlog was, en dan ook de handel in opium( lees Amerikanen) heeft de bevolking flink geleden, zijn er een aantal mensen heel rijk van geworden. Gelukkig is deze periode nu voorbij, op opium/heroïne handel staat in Thailand de doodstraf.                     Nadat we het opium museum hadden gezien, waar ze uitlegden hoe je oa. opium moet roken, hoe je heroïne moet maken en de oude historie hierachter( kan nu eigen coffeeshop beginnen, ook horeca toch ?) zijn we terug gereden naar het hotel, een tripje van 12 uur, we hebben wel waar voor ons geld gekregen, met behulp van little hero(onze gids)

Dinsdag 20-11-18                                                                                                 Vandaag doen we het wat rustiger aan, we hebben toch vakantie. Ik had Conny beloofd om een taartje te gaan eten met een goede latte maciatto erbij, op trip advisor gekeken waar er hier in de buurt eentje zou zitten, een tuk tuk gebeld en rijden maar.                                            Ik dacht dat deze Patisserie&Brasserie Solar gewoon in de binnenstad zou zitten, niets was minder waar, het lag in het buiten gebied dat zelfs de chauffeur van de tuk tuk de weg kwijt was en moest bellen, dat hebben wij weer hahahahaha.                                                                   Maar eenmaal daar aangekomen was het een moderne tent, met erg goed gebak en lekkere koffie. S'middags hebben we het rustig aan gedaan bij het zwembad.                                                                            Wat zijn de gevolgen als de mensen slecht Engels begrijpen, we hadden 1 pizza besteld bij de receptie van het resort, met handen en gebaren kenbaar gemaakt door 1 vinger op te steken hoeveel het er moeten zijn,en de pizza koerier komt met 2 pizza's aan zetten, mooi land hé.

Woensdag 21-11-18                                                                                             Een reisdag, we gaan naar het eiland Kon Yao Noi, een tripje met veel verschillende vervoersmiddelen, ik zal het even opsommen; 3 taxi's, 2 vliegtuigen en 1 speedboot, de reistijden van alles zat strak in elkaar, ons reisbureau had het allemaal weer goed georganiseerd. Het was even spannend op Bangkok airport, ons vliegtuig vertrok later vanaf Chaing Rai maar de tussentijd op Bangkok voor onze volgende vliegtuig zat maar weinig tijd tussen en dus kom je ook nog later aan in Bangkok, het was dus rennen.                                                                         De koffers van de loopband halen, dan duurt wachten altijd heel lang en zeker als je heel weinig tijd hebt, dan moet je de arrival hal( 2e etage)uitlopen, naar  departures hal op de 4e etage om weer in te checken en de koffers af gegeven voor de volgende vlucht. Die koffers hebben al wat meegemaakt deze reis zeg.                                                  Nu naar de gate B1 waar ons vliegtuig vertrok, we kwamen aan, we gingen zitten en we konden direct boarden, heerlijk als alles goed loopt.                                                                                                                 Het was ongeveer 12.45 uur dat we vertrokken, en wij verheugde ons al op de lunch, we waren in de lucht en ja hoor de lunch kwam eraan, viscurry met basmatirijst. Wij hadden het gelukt dat wij op stoel 1a en 1b zaten, en konden goed zien wat die stewardessen nou allemaal aan het doen zijn tijdens een vlucht, allebeide van mening dat het eigenlijk veredelde serveerster zijn.                                                                             Aangekomen in Krabi international airport, er stonden 3 vliegtuigen 😂 met een taxi busje naar de The Leng pier, een ritje van 39 km, dit kon ik thuis allemaal niet organiseren hoe dit hier gaat, dus het was even uitvogelen en dat gelde ook voor de bootreis naar het eiland. Ik had al gehoord, als het eb is, dan kunnen er geen boten aanmeren. Maar we hadden het geluk dat we met de laatste boot van 16.00 uur nog mee konden. Aangekomen op het eiland moeten we nog naar het hotel, we hadden de keuze, of met de longtailboot of met een taxi, in prijs maakte het niks uit. Wij kozen voor de taxi, dit zou wat sneller gaan dachten wij, achteraf een inschattings foutje, de weg er naar heen was zo slecht, echt hele grote gaten in de weg, steil naar boven, maar ook weer naar beneden, gelukkig was de taxi een 4×4 wagen, wat een rit zeg. Direct ook besloten om de terugweg de boot te nemen.                      Aangekomen bij het resort begon het al donker te worden, we konden niet zoveel meer zien, we zijn naar ons huisje gebracht met een golf karretje en om bij te komen van een enerverende dag.

Donderdag 22-11-18                                                                                           Rond 7 uur klaar wakker, op ons balkon met jakoezie😎 erin wakker worden, kijkend op de baai van ons resort, wat mooi hier zeg, nog mooier dan de foto's die gezien hadden. Het huisje was al groot en mooi, maar het resort is ook super mooi, veel groen en planten en met natuurlijke materialen gemaakt.                                                                   We gaan naar beneden om te ontbijten, 88 treden naar beneden, over het strand naar de ontbijt tent, een erg goed en uitgebreid ontbijt, in tegenstelling tot de vorige locaties was het hier een westers georiënteerd ontbijt buffet, ze hadden zelfs kaas, 3 weken niet gegeten. Vandaag verder lekker op het strand rond gehangen en de boel een beetje verkennen.                                                                               Bij het inchecken kregen wij een voucher voor gratis Thais massage, als echte Hollanders maak je hier dus gebruik van, dit gaan we morgen maar eens doen. De rest van de dag lekker niks gedaan.

Vrijdag 23-11-18                                                                                                   Ik blijf het fascinerend vinden dat er in onze baai 2x per dag eb en vloed is, je weet wel dat het bestaat maar nu maak je het zichtbaar mee, we krijgen ook iedere dag een nieuws bulletin hoe de springtijden en de dag temperatuur zal zijn.                                                                 Ook zo iets vreemds, Nederland is druk met sinterklaas en het is s'nachts al rond de nul graden en wij lopen hier in onze zwembroek en het is 33 graden, en over 4 weken is het kerst 🤔                                   Om half 12 zijn we aan beurt voor de Thaise massage, in een open bamboe hutje op het strand, we hadden al wat ervaring maar toch namen ze ons weer flink onderhanden. Toch wel weer lekker, de rest van de dag zijn we druk geweest met niks doen, in de zon bakken, cocktails zuipen, lunchen, diner. O ja, voor morgen hebben we een speedboot gehuurd, voor een Island hopping met een gids.

Zaterdag 24-11-18                                                                                               Lekker rustig wakker worden op ons balkon, met een vers bakkie Nespresso en alle onzin Whatsapp lezen die de jeugd ons s'nachts stuurt. (we houden wel van jullie hoor 😚) We zouden om half 9 vertrekken, en er zouden maximaal 6 pers meegaan, tot onze vreugde waren wij de enige 2 personen die mee gingen, en dus lekker een privé speedboot voor ons zelf met 250 pk erachter en scheuren maar.......       Bij verschillende kleine eilandjes langs geweest, vaak vallen deze eilandjes onder bepaald toezicht, zeg maar een soort van natuur bescherming, toerisme maakt hier ook veel kapot, je ziet ook veel plastic drijven op de zee en op die kleine eilandjes liggen. Als iedereen gewoon z'n zooi mee neemt ziet het er een stuk beter uit en blijft het hier ook mooi. Moest ik ff kwijt, we hebben hele mooie privé strandjes gezien, gesnorkeld, in blue lagune gevaren, oude grotten gezien, die soms nog bewoont worden( holbewoners, zouden die ook WOZ betalen 😂) als laatste gingen naar monkey island varen, dat was lachen. Omdat die beesten gewoon weten als er een boot aankomt dat ze meestal wel wat te eten krijgen.Wij hadden voor onze lunch een lunchpakket mee gekregen en daar zat een tros mini banaantjes in die wij niet op hadden gegeten. Apen zwemmen niet werd er gezegd...... wedden van wel, Conny filmen en ik banaantjes naar ze toe gooien vanuit de boot, maar dan net bij hun langs gooien en dat ze dan in het water vallen, en ja hoor, zwemmen en duiken doen ze voor eten. Leuke belevenis.  In de loop van de middag weer terug op het resort, het was weer een fijne dag.

Zondag 24-11-18                                                                                                 Onze laatste dag hier op het resort, morgen de terugreis naar Bangkok. We gaan ons vandaag ultra lui gedragen, nog even van alles gebruik maken voor het voorbij is.

Maandag 25-11-18                                                                                               Het is nu echt voorbij, een straks reis schema vandaag, dus hopen dat dit weer gaat lukken. We werden om 7.15 uur al opgehaald  door de belboy, transport voor de 2 zware koffers naar beneden en de uit checken bij de receptie.                                                                             Onze pendel boot naar de pier zou om 8.00 uur vertrekken, dus we konden nog even ontbijten en genieten van dit geweldige resort.             Met de resort speedboot naar de centrale pier van het eiland, hier vertrekt voor de eiland bewoners de boot naar het vaste wal waar wij ook mee terug gaan naar Krabi. Een reisje van 40 min, op de pier stond ons busje al klaar om naar het vliegveld gebracht te worden.                   Onze vliegtuig zou om 11.45 uur vertrekken dus we waren keurig op tijd, na een vlucht van 1 uur en 10 min waren we in Bangkok. Op het vliegveld werden we door de shuttle busje van het hotel naar het hotel gebracht. Alles zat dus mee. Morgen de grote terug reis naar Amsterdam.                                                                                                          Omdat we een hotel op het vliegveld hadden en dit hotel had een rooftop restaurant konden s'avonds lekker eten op het dak terwijl we in de verte de vliegtuigen zien landen en opstijgen, een mooi gezicht.

Dinsdag 26-11-18                                                                                                 We waren natuurlijk al vroeg wakker,  ons klm vliegtuig zou om 12.00 uur vertrekken, en moesten 2 uur van te voren aanwezig zijn en deze tijd was hard nodig, het was me een partij druk op het vliegveld, na de incheck en body scan en het fouilleren konden we nog even taxfree shoppen, uiteindelijk nog 2 luchtjes gekocht.                                             De vliegreis terug ging erg voorspoedig, na bijna 12 uur vliegen zijn we goed aangekomen in Amsterdam. Ik had op de terugreis nog even berekend hoeveel km wij totaal gereisd hadden, bijna 24.000 km. Het zit erop, erg uitgekeken naar deze reis en dan is het ook zo weer voorbij. We hebben genoten maar ook blij dat we weer thuis zijn.