Onze reis naar de volgende bestemming "Sukhotai"

15 november 2018 - Mae Hong Son, Thailand

Zaterdag 10-11-2018

Alweer vroeg ons bed uit, om 6.45 uur. De lokale taxi kwam ons om 7.30 uur ophalen, want we zouden vandaag per trein reizen. Kaartjes hadden we de dag ervoor al gekocht, ook daar hebben we weer wat van geleerd. We zaten in klasse 2. Liever hadden we in klasse 1 gezeten, met airco, maar die was al vol geboekt. Dus een leer voor de volgende keer. De kaartjes kosten ons maar liefst 336 tbh (€8,36) met zijn tweeën. Af en toe lig je helemaal dubbel over de prijzen hier.  Onze trein zou om 8.35 uur vertrekken, er stond al op het bord dat we 8 minuten vertraging hadden. De afstand met de trein van Ayutthaya naar Sukhotai is 383 km. We zijn in de achterste wagon gestapt en schrokken eindelijk een beetje, de trein zat en stond ramvol... drama. Nou ja, we zijn niet in Nederland, dus we passen ons maar aan en bleven gewoon staan, met de gedachte, als er straks iemand uitstapt gaan we maar zitten. Hier komt de conducteur nog je kaartje knippen, en tot onze verbazing zei hij dat we in de verkeerde wagon zaten. We moesten naar voren, want we zaten nu in klasse 3, het minste van het minste. Houten banken, ontzettend veel mensen, je snapt het wel. Wij met onze loodzware koffers tussen al die mensen door, om bij onze stoelnummers te komen, ja inderdaad, jullie lezen het goed, we hadden een eigen plaats. Onze nummers opgezocht, er zaten op dat moment natuurlijk mensen, maar die stonden vriendelijk op, om plaats te maken voor ons. Per station stappen er lokale mensen op de trein, die constant met eten, drinken en of fruit door het gangpad lopen, tot dat ze van hun handel af zijn, als dat lukt. Ook wij hebben hier weer van geprofiteerd, en moesten natuurlijk ook iets proeven. "Pad Thai" Na een treinreis van ongeveer 5 uur stappen we om 14.00 uur uit. Op het station komen er natuurlijk gelijk mensen op je afgelopen om te vragen of je een taxi nodig hebt, volgens mij staat er op je voorhoofd geschreven dat je toerist bent..haha. Die man vraagt waar we naar toe moeten, en zegt daarbij dat dit ritje eindelijk 1500 tbh kost, maar dat hij het doet voor 1000 tbh.  Big car zegt hij ook nog voor dat geld. Moet je tegen ons niet zeggen. We zeggen gezamenlijk dat we het te duur vinden, we onderhandelen nog wat, en uiteindelijk brengt hij ons voor 800 tbh naar ons hotel, wat ook nog eens 55 minuten is met de auto. We checken in, op ons gemak en de boel uitgepakt, alleen onze toilettassen, want we leven al 14 dagen uit onze koffers. Gemakkelijk..S'avonds gaan we op onderzoek uit, want we hadden gelezen dat hier een night food market is, alleen op zaterdag avond.  Niet zo heel ver lopen, ongeveer 1,5 km. En inderdaad, we komen daar aan, het was me toch een partij druk, maar wel ontzettend leuk en lekker. We hebben weer van alles gegeten voor een appel en een ei. Daarna weer op ons gemakske terug gelopen naar het hotel, heerlijk gedouchd en nog lekker ff op Netflix gekeken tot onze ogen dicht vielen.

Zondag 11-11-2018
Vandaag de start van het carnaval seizoen, lees ik in de telegraaf, mensen met dikke jassen aan op het Vrijthof Maastricht. Terwijl wij in onze zwembroek bij het zwembad liggen met 35 graden, zo raar....
Vóór dat we s'middags aan het zwembad zijn gaan liggen zijn we vanochtend naar het historic nationaal park van Sukhothai geweest.
Een groot park waar ons werd aangeraden om een fiets te huren, deze raad maar opgevolgd, later bleek dit een goed besluit, want het is een erg groot bos natuurpark met oude tempels met boedda's en ruïnes waar je heerlijk doorheen kon fietsen.
Wat dan weer opvalt zijn Amerikanen, een grote bek maar fietsen kunnen ze niet 😂😂
Omdat het zo warm was hadden we het na 3 uurtjes fietsen het wel weer gezien.
We besloten omdat het zondagmiddag was lekker lui te zijn en terug te gaan naar ons hotel.
Voor het avond eten hadden we niet zoveel trek, net buiten het hotel was er een stalletje waar je veel thaise mensen zag eten, wij hier ook maar bij gaan zitten, maar de kaart was alleen maar in het thais en de mensen praten gewoon geen Engels, hoe los je dit weer op.
Door het aanwijzen van plaatjes op de menukaart kregen we heerlijk eten, en voldoende voor ons, want de porties zijn wel stukken kleiner dan in Nederland.
Ook de rekening was weer klein, zoals iedere avond.

Maandag 12-11-2018
Vandaag de doorreis naar Chiang Mai, een redelijke grote plaats, 900 km ten noorden van Bangkok.
Onze taxi chauffeur die ons van het treintation naar Sukhothai had gebracht, zou ons ook weer komen ophalen om ons terug te brengen naar het treinstation, omdat de mensen hier geen of heel slecht Engels kunnen praten en begrijpen, had ik gisteren het hotel nog even gevraagd om deze chauffeur nog even te bellen als hij het allemaal wel begrepen had.
Keurig op tijd, om 11.45 uur was hij er al, een kwartier eerder dan de afspraak want we zouden de trein van 13.22 uur nemen, een reis van 6 uur voor de boeg.
Heerlijk als alles volgens planning loopt, we zitten in de 1e klas, met airconditioning, lekkere stoelen en veel meer ruimte.
Maar wat schetst onze verbazing, we rijden net en krijgen we een warme lunch aangeboden, in een vliegtuig oké, maar in de trein...... en nog goed óók.
Nu ook even de tijd om na te denken over het laatste gedeelte van onze reisschema, we denken dat we knel komen te zitten in het reis schema qua afstand overbrugging.
Tussen Mae Hong Son en Chang Rai rijden geen treinen meer, dit moeten we met de bus/taxi/tuk tuk of hoe dan ook zien te overbruggen, dit kunnen we ter plekke pas organiseren.
Volgens Google Maps staat hier een 7uur durende auto reis voor, met de wegen/verkeer in Thailand gaat dit langer duren.
Tussen Mae Hong Son en Chang Rai ligt de plaats Chiang Mai( waar we nu voor onderweg zijn) een optie is om ipv 3 nachten in Mae Hong Son maar 2 nachten te blijven en eerder terug te gaan en deze reis in 2 gedeeltes te gaan doen, word vervolgd 🤔