3 nights in Bangkok

5 november 2018 - Kanchanaburi, Thailand

Zaterdag 3-11-2018

Vandaag de hele dag in Bangkok, we starten met fietsen door Bangkok met Co van Kessel, een nederlander die in de jaren 70 hierheen is verhuisd en die fiets tripjes organiseert voor toeristen.
De beste man leeft inmiddels niet meer, maar zijn fiets bedrijf is een bekendheid in Bangkok geworden.
We  moesten om half 7 verzamelen, en de fiets trip zou 5 uur duren. Bij het hotel vertelde ze ons dat met een taxi het ongeveer een uur rijden  zou zijn, naar Co van Kessel nou lekker dan, heb je vakantie moet je om 5 uur uit je bed !!
Achteraf was het maar 20 min rijden 😪.............
Met clubje mensen op de fiets, meerdendeel Nederlanders beginnen we dan, door de kleine straatjes van de binnenstad van Bangkok fietsend.
Je komt ogen te kort wat je alle ziet, er word al volop gekookt, mensen slapen op straat, vieze gedeeltes, mooie plekjes, auto sloperijen met berg aandrijfassen en ophanging voor de deur.
En veel kleine aan huis bedrijfjes, mooi om te zien hoe primitief het nog kan, maar ze hebben allemaal wel een mobieltje.
Bij een evt brand kan er geen brandweer langs, een kansloze missie.
Chinatown vond ik het mooiste gedeelte, alles gebeurt daar op straat, groente en vis marktjes, restaurantjes, mini blokker, kleding stalletjes en alles voor een appel en een ei te koop
Voor jullie beeld, 100 baht is € 0,26 en daar kun hier al wel aardig mee uit de voeten. Op straat eten kost ongeveer tussen de 600 en 800 baht.
Fietsend komen we langs mooie tempels en hele bijzondere gebouwen, waar enorme verhalen achter zitten, ik zal jullie deze besparen.
Op een gegeven ogenblik moeten we onze fietsen in een longtale boot inladen en gaan een stuk varen, rondom Bangkok is er veel water, en moeras gebied.
Ook weer bijzonder dat hier zoveel mensen wonen,  zo primitief, zonder enige basis voorzieningen.
Onderweg stoppen we voor een lunch, het restaurant( nou ja restaurant...) ligt aan het water, Daar wat Thais gerechten gegeten, het eten is hier allemaal wel fantastisch.
Uiteindelijk na de lunch worden we weer afgezet op de wal, nog een stukje varend door de sluizen en haven gebied van Bangkok.
Wij vonden het allebei de een geweldige ervaring, fietsend door zo'n grote stad, dit zou je als toerist nooit zelf ondernemen. Echt een aanrader voor wie een keer naar Bangkok wil.

Het is rond 13.00 uur  een we zoeken een tuk tuk of een taxi om ons terug te brengen naar ons hotel, dat is hier heel makelijk, volop keuze aanwezig.
We maken met een taxi chauffeur een deal, voor 300 baht brengt hij ons naar het hotel, onderweg verteld hij ons als hij ons afzet bij zijn "sponsor " krijgt hij een stempel van dat bedrijf als hij daar klanten afzet. Voor iedere stempel krijgt hij 5 ltr benzine en hoeven wij maar 200 baht te betalen, en  wij zeggen prima.
We komen bij een juwelier terecht, rondje door de winkel lopen, een verkoopster loopt met ons mee en probeert wat te verkopen natúúrlijk maar wij lopen zo de deur weer uit en weer de taxi in hahahahaha.
Zegt taxi chauffeur, ik heb nog een "sponsor" en dan hoeven jullie maar 100 baht te betalen(0,26 cent) en dan breng ik jullie naar het hotel.
Oké, we komen bij een kleding winkel terecht waar ze maatpakken maken en binnen 24 uur klaar zijn, een heel verhaal natuurlijk van die verkoper, maar wij dachten, wegwezen.
En de taxi chauffeur heeft ons keurig bij ons hotel weer afgezet voor € 0,26 cent 😉

Rond een uur of 8 s'avonds gaan we de straat op om wat eten, op tripadvisor kwam mama Mia goed uit de bus, dus wij daar heen met de tuk tuk.
We hadden een prijs afgesproken maar die sukkel rijd verkeerd,  en bij het uit stappen wilde hij meer geld hebben.
Dacht het dus niet, wie is hier nu de taxi chauffeur.....
Lekker gegeten bij mama Mia, al een oudere vrouw  zit met haar draaistoel bijna midden op de weg en overziet alles en commandeert haar hele familie, prachtig om te zien.
Daar Pad Thai, chicken in tempoera beslag en soft shells(baby krabjes) gegeten, het was weer fantatisch.
Ik had Conny er thuis al lekker overgemaakt dat ik eigenlijk in Bangkok nog naar een rooftop bar wilde
Het uitzicht over nachtelijke skyline van Bangkok op 80 meter hoogte was prachtig om te zien.(zie foto's)
Met de lift in sneltrein vaart naar de 32 etage, eenmaal boven was het een partij druk zeg, je kon er ook à  la carte  eten.
Maar ook hele speciale cocktails, en daar kwamen we  natúúrlijk voor, maar omdat alle tafeltjes bezet waren en ongeveer een uur moesten wachten hebben we alvast 2 heerlijke jongens besteld,
Heerlijk, prijzig, apart om gezien te hebben, zijn we toch maar terug gegaan naar het hotel om lekker te gaan slapen. We zijn ook geen 18 jaar meer......

Zondag 4-11-2018
We zouden vandaag wat cultureels doen, Bangkok staat er vol mee, dus dit was geen probleem.
De temperatuur was vandaag hoog, rond de 36 graden. Dus veel drinken 😎
Met de metro naar de andere kant v/d stad voor een paar centen, en alles is geaircondisioneerd in zo'n stad met deze temperatuur is het gewoon vies.
Eerst nog even bij het hoofdstation van de treinen langs om te kijken hoe laat deze morgen vertrekt naar Kanchanaburi onze volgende plek.
Goed dat we informeerden, deze trein vertrekt hier helemaal niet, we moesten vertrekken vanuit Thonburi. Tijdschema van deze trein gekregen, vertrek om 7.50 uur.
Weer niet uitslapen.....
We zijn met de tuk tuk naar de rivier gegaan om met de boot naar de tempel of Dawn(Wat Arun) te gaan, met een longtale taxi boot hierheen gevaren.
En erg druk natuurlijk, want het is zondag, erg mooi allemaal, het glimt allemaal, en dat het Thaise bevolking zoveel respect hebben voor hun goden en hun koning verbaasde mij enorm.
Het land is niet rijk, maar voor dit soort tempels is alles beschikbaar.
Aan de overkant van de rivier ligt "WAT PHO" en het paleis van de koning waar we even op de thee zouden gaan.
Lopende daarheen lopen we voor een klein zaakje die geweldige mooie taarten maken, dus even een koffie break met een heel lekker gebakje erbij, alvast voor de verjaardag van Petra en Max. Dank je wel Petra, we hebben de kassabon meegenomen.
De tempel van WAT PHO was schitterend, de gebouwen erom heen staan er strak en glimmend bij, en één van die gebouwen ligt Wat Pho, een gouden beeld van 20 meter.
Zie foto's
Nu op weg naar het paleis van de koning, dit ligt naast MR. WAT PHO, aankomende is hij al gesloten en dat al om 15.30 uur das nu jammer.
Nu terug naar ons hotel, even douchen, want zweten hebben we wel gedaan.
En als avond eten een keer Europees, schnitzel met friet hahaha...... zo lekker dan.

Maandag 5-11-2018
We hadden een taxi besteld om 6.30 uur, rekening houdende met het drukke spits verkeer in Bangkok zouden we een uur nodig hebben om het trein station te komen.
Het viel allemaal reuze mee, om 7.15 uur waren we er al, treinkaartjes gekocht en  moest 200 baht betalen( € 0,52 CENT)
Dit kan niet waar zijn, maar oké wij met de trein naar Kanchanaburi een ritje van 3 5 uur, 20 stations verder en een gemiddelde snelheid van 60 km per uur.
Als je daar in de trein stapt, dan stap je ook terug in de tijd, ik denk dat het trein materiaal zeker 50 á 60 jaar oud.
Onderweg komen er allerlei mensen voorbij in de trein die je iets willen verkopen, koud drinken, vers fruit, warm Thaise curry's, snoepgoed enz.
We konden ons niet inhouden en hebben een portie curry besteld, dit om half 11 s'ochtens dit voor het wereldbedrag  van 20 baht, maar wat heerlijk. ( ben benieuwd als ik ook aangekomen ben in de vakantie 😎)
Op het station van Kanchanaburi aangekomen een taxi genomen die ons met de zware koffers naar het hotel heeft gebracht.
We keken elkaar aan toen we voor het hotel stonden, dit zag er klein maar weer erg goed uit weer een compliment voor ons reisbureau.
Naar onze kamer toe en de boel uitpakken en lekker relaxen bij het zwembad de rest van de dag wat uit keek op de rivier de river kwae.
Dit is de rivier waar de brug is over gebouwd  in de oorlog door oa Nederlanders,Amerikanen  en Australische krijgsgevangenen voor het Japanse leger.
Maar dat gaan we morgen bezoeken.

1. Nettie:
    6 november 2018
    Wat heerlijk om weer met jullie mee verder te reizen.
    Ik moet eerlijk zeggen dat Thailand mij niet aantrok maar nu ik jullie verhalen lees denk ik daar anders over. Dus misschien.......
    Dikke knuffel van ons XXX
  2. Petra:
    7 november 2018
    Hoi Conny en René,
    Wat een heerlijke reis is het nu al!
    Waren de gebakjes lekker ??? Bewaar het bonnetje maar goed, haha.
    We hebben jullie wel gemist op het feest hoor .......
    Groetjes Petra en Max